اخبار آلتکوین

روند نزولی قیمت میکر و عدم استقبال از برند Sky؛ گزینه بازگشت به MakerDAO روی میز است!

حدودا ۸ هفته از معرفی پروتکل اسکای (Sky) و حدود یک ماه از شروع به کار برند جدید و عملکرد آن می‌گذرد. در ۱۸ سپتامبر، رهبر کهنه کار پروژه Maker به طور رسمی ارتقا و تغییر نام برند این پروژه را اعلام کرد. در حالی که نام آن به Sky تغییر یافت، انتقال توکن از MKR به SKY و از DAI به USDS راه‌اندازی شد. اما، پس از گذشت بیش از یک ماه، شاید به این دلیل که برند اصلی Maker مدت‌هاست که عمیقاً در قلب مردم ریشه دوانده است و توکن‌های اصلی MKR و DAI در حال حاضر طیف نسبتاً گسترده‌ای از سناریوهای کاربردی را جذب کرده‌اند، به نظر می‌رسد فرآیند مهاجرت این پروتکل به برند جدید و راه‌اندزای توکن جدید چندان هموار نیست.

به گزارش میهن بلاکچین، جدای از موفقیت‌ها، مشکلاتی نیز وجود دارد؛ زیرا به‌نظر می‌رسد بسیاری از کاربران علاقه‌ دارند که این پروژه‌ با همان برند میکر (Maker) به مسیر خود ادامه دهد. داده‌های Dune نشان می‌دهد تقریباً ۹۰۰ میلیون DAI مهاجرت به USDS را تکمیل کرده‌اند که تنها حدود ۱۵.۵٪ از کل عرضه فعلی DAI (۵.۸ میلیارد توکن) را تشکیل می‌دهد. تقریباً ۹۱٬۸۸۰ MKR مهاجرت به SKY را تکمیل کرده‌اند که تنها ۱۰.۶٪ از عرضه فعلی MKR در گردش (۸۶۸٬۴۷۸ توکن) را تشکیل می‌دهد.

آیا اسکای و USDS موفق بوده‌اند؟

رون کریستنسن در توییتی به این موارد اشاره کرد و این پروژه را موفقیت‌آمیز خواند. در ادامه به آماری می‌پردازیم که او منتشر کرده است:

عرضه کل استیبل کوین USDS تنها در طول دو هفته به ۱ میلیارد رسید. این موضوع به‌خوبی تقاضا برای این استیبل کوین و سرعت رشد بالای این توکن را نمایش می‌دهد.

بیشتر تقاضا برای USDS از سوی کاربران جدید بوده است. عرضه دای (DAI) در طول این مدت در سطح ۴.۷ میلیارد ثابت باقی مانده است؛ درحالی که ورودی نقدینگی به دای و USDS حدود ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافته، این نشان می‌دهد که استیبل کوین USDS توانسته کاربران جدیدی را به‌سوی خود جذب کند.

استیبل کوین USDS در پروتکل‌هایی مانند اتنا (Ethena)، مورفو (Morpho) و آوه (Aave) لیست شده است و قرار است که پروتکل‌های دیگری نیز به این لیست اضافه شوند. همچنین پلتفرم اسکای مانی (Sky.money) موفق شد تا در طول ماه اول فعالیتش ۴۰۰ هزار بازدید کننده داشته باشد.

این موفقیت‌ها صرفا چشم‌اندازی هستند، از اهدافی که این اکوسیستم قصد دارد تا در سال‌های آینده به آن برسد.

اهداف کوتاه‌مدت این‌ اکوسیستم، لیست شدن استیبل کوین USDS در پروتکل‌های لایه-۲ و سولانا و همچنین قرار گرفتن در لایه نقدینگی اسپارک (Spark) خواهد بود.

در بلندمدت، راه‌اندازی پروژه‌هایی مانند استارز (Stars) و توسعه‌ سیستم‌هایی مدیریتی مبتنی بر هوش مصنوعی، باعث می‌شود که این روند رشد تسریع شود و ریسک کار با اکوسیستم کاهش یابد.

علی رغم تعریف و تمجیدهای کریستنسن، بسیاری از کاربران سردرگمی خود را در جامعه در مورد ابزار (مانند Seal)، عملکردها (مانند Activation)، عرضه (مانند Airdrops Early Bird) و موقعیت اکوسیستمی (مانند ارتباط با ستاره‌های مختلف مانند Spark) ابراز کردند. آنها معتقدند تغییر نام برند موقعیت این پروتکل را مخدوش می‌کند و تأثیر منفی بر انسجام اجماع جامعه خواهد داشت.

همچنین، با توجه به روند قیمت میکر، بازار علاقه‌ای به این ارتقا ندارد، به خصوص با توجه به اینکه پروتکل‌های قدیمی دیفای مانند Aave و Uniswap اخیراً عملکرد برجسته‌ای داشته اند. قیمت MKR (که نسبت مبادله ثابتی با SKY دارد و بنابراین همچنان می تواند ارزش بازار پروتکل را منعکس کند) در حال کاهش است.

جامعه می‌خواهد که میکر برگردد

راه‌اندازی این‌ بخش‌ها موفقیت‌های زیادی به همراه‌ داشت، اما همچنین فرصت‌هایی جدید برای بازبینی و تغییر رویکرد به‌وجود آورد.

همان طور که اشاره شد، به‌نظر می‌رسد این تغییرات بوجود آمده باعث سردرگمی کاربران بسیاری شده است؛ دسته بزرگی از آن‌ها برایشان سوالاتی درمورد کاربرد توکن اسکای و تبدیل ۱ توکن MKR به ۲۴,۰۰۰ اسکای پیش آمده است. همچنین استفاده از نام اسکای، توکن و پروتکلش برای بسیاری گیج کننده است.

چیزی که مشخص است این است که فعالان بازار برند میکر (Maker) را دوست دارند و تمایلی به تغییر برند به اسکای نشان نمی‌دهند.

جامعه علاقه زیادی به تغییر برند میکر به اسکای نشان نداده‌ است. همین امر هم باعث شده که ۳ راه در نظر گرفته شود. یکی از راه‌های پیش رو برای تیم این پروژه، بازگرداندن برند میکر و تعیین نقش‌های مجزا برای میکر و اسکای است. یکی دیگر از راه‌ها انتخاب اسکای به‌عنوان برند اصلی و ادامه مسیر با استفاده از این پروتکل است.

راه دیگر آن است که میکر با برند و هویت اولیه فعالیت کند؛ یا اینکه تمام تمرکز روی میکر گذاشته شود، اما هدفش متناسب با نیاز روز تغییر کند.

بریای انتخاب یکی از این ۳ راه، در تاریخ ۲۵ اکتبر (۴ آبان)، جلسه‌ای برگزار خواهد شد که در آن کاربران می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. سپس، در تاریخ ۲۸ اکتبر (۷ آبان) اعضای جامعه می‌توانند به تغییرات مد نظرشان رای دهند؛ این تغییرات در ویرایش اطلس (Atlas Edit) لحاظ خواهد شد. سپس در تاریخ ۴ نوامبر (۱۴ آبان)، چند گزینه پیش روی کاربران گذاشته خواهد شد که می‌توانند از بین آن‌ها، یکی را انتخاب کنند.

در هر صورت، بسیار اهمیت دارد که به‌طور ناعادلانه با کاربران و دارایی‌هایشان برخورد نشود. به‌عنوان مثال، اگر قصد بر آن شد که این پروژه به عنوان میکر به مسیر خود ادامه دهد، کاربرانی که توکن اسکای خریده‌اند، باید معادل آن‌ها توکن میکر دریافت کنند.

منبع
X