اخبار بلاکچین

چین‌ لینک پروتکل تراکنش خصوصی CCIP را راه‌اندازی کرد؛ افزایش قیمت LINK به بالاترین سطح چند هفته‌ای

شبکه غیرمتمرکز چین‌ لینک (Chainlink)، فناوری جدیدی را برای کمک به نهادهای مالی در حفظ حریم خصوصی داده‌ها، هنگام انجام معاملات در شبکه‌های بلاکچینی معرفی کرده است. در تاریخ ۲۲ اکتبر (۱ آبان)، این شبکه دو قابلیت جدید برای حفظ حریم خصوصی نهادهای مالی را معرفی کرد که طبق آن، حفظ کامل حریم خصوصی از ابتدا تا انتهای معاملات تضمین می‌شود. گروه بانکی استرالیا و نیوزلند (ANZ) اولین موسسه مالی است که معاملات خصوصی CCIP چین لینک را پذیرفته است.

به گزارش میهن بلاکچین، چین لینک پروتکل تراکنش‌های خصوصیCCIP را راه‌اندازی کرد؛ راه‌حل جدیدی که موسسات مالی را قادر می‌سازد بلاکچین‌های خصوصی خود را با زنجیره‌های دیگر مرتبط کنند. ویژگی‌های جدید این شبکه، شامل مدیر حریم خصوصی بلاکچین (Blockchain Privacy Manager) است که امکان یکپارچه‌سازی زنجیره‌های خصوصی با پلتفرم عمومی چین‌ لینک را فراهم می‌کند و همچنین پروتکلی با نام «معاملات خصوصی CCIP» را نیز ارائه می‌دهد. پروتکل قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای (CCIP) به‌طور کلی امکانی را فراهم می‌کند که بلاکچین‌های مختلف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

بانک ANZ، اولین مخاطب این فناوری در معاملات دارایی‌های دنیای واقعی (RWA):

قیمت لینک به بالاترین حد خود از اواخر سپتامبر رسیده است که به دلیل معرفی یک فناوری متمرکز بر حریم خصوصی توسط شبکه اوراکل است که به موسسات مالی کمک می‌کند.

بانک استرالیا و نیوزلند (ANZ Bank)، یکی از اولین نهادهایی خواهد بود که قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی چین‌ لینک را آزمایش می‌کند. بانک ANZ از این فناوری برای تسویه‌حساب‌های میان‌زنجیره‌ای دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، تحت پروژه توکن‌سازی نهاد پولی سنگاپور (Project Guardian) استفاده خواهد کرد.

پست حساب Chainlink در پلتفرم Xپست حساب Chainlink در پلتفرم X
پست حساب Chainlink در پلتفرم X

با استفاده از مدیر حریم خصوصی بلاکچین چین‌لینک، نهادهایی مانند بانک ANZ می‌توانند از طریق شبکه عمومی CCIP چین‌ لینک، زنجیره‌های خصوصی را به دیگر زنجیره‌های عمومی و خصوصی متصل کنند. این فناوری، همچنین امکان اتصال سیستم‌های مالی سنتی و سازمانی را به زنجیره‌های خصوصی فراهم می‌کند.

معاملات خصوصی CCIP، به نهادها این امکان را می‌دهد تا در حالی که در میان چندین زنجیره خصوصی معامله می‌کنند، داده‌های خصوصی مانند میزان توکن‌ها و طرف‌های معامله را رمزنگاری و رمزگشایی کنند.

سیستم معاملات خصوصی CCIP در چین لینک - منبع: Chainlinkسیستم معاملات خصوصی CCIP در چین لینک - منبع: Chainlink
سیستم معاملات خصوصی CCIP در چین لینک – منبع: Chainlink

چین‌ لینک اعلام کرده است:

قابلیت‌های جدید حفظ حریم خصوصی این پلتفرم، به کاربران سازمانی اجازه می‌دهد تا شرایط حریم خصوصی را به گونه‌ای تعریف کنند که داده‌های درون زنجیره‌ای از همه طرف‌های سوم و رقبا پنهان بماند، در حالی که به طرف‌های مجاز در معامله اجازه می‌دهد که به همان داده‌ها دسترسی داشته باشند.

چرا نهادها به معاملات خصوصی بلاکچینی نیاز دارند؟

به گفته چین‌ لینک، نبود حریم خصوصی امن در زنجیره‌ها، مانع از این شده است که نهادهای مالی به گونه‌ای با بلاکچین‌ها تعامل کنند که نیازهای حفاظت از داده‌ها، مانند مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اروپا (GDPR) را برآورده کند.

برای رعایت مقررات GDPR، نهادها باید حریم شخصی را برای معاملات بین زنجیره‌های خصوصی به‌صورت کامل تضمین کنند و همچنین در معاملات زنجیره خصوصی به زنجیره عمومی میزان افشای داده‌ها را محدود کنند.

سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، یکی از بنیان‌گذاران چین‌ لینک، انتظار دارد با امکان‌پذیر شدن معاملات خصوصی میان زنجیره‌‌ای توسط چین‌ لینک، پذیرش بلاکچین‌ها توسط نهادها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد. وی اظهار داشت:

حریم خصوصی یک نیاز اساسی برای اکثر معاملات سازمانی است.

ما از ادامه همکاری با بانک ANZ و بررسی راه‌هایی برای انجام معاملات بزرگ در میان چندین زنجیره به گونه‌ای که به رعایت مقررات و الزامات قانونی آن‌ها کمک کند، هیجان‌زده هستیم.

آزمایش مالی چین‌ لینک با استفاده از هوش مصنوعی

چین‌ لینک همچنین یک ابتکار هوش مصنوعی جدید را با تمرکز بر امور مالی شرکت‌ها معرفی کرد. این شرکت با همکاری نهادهای مالی بزرگ مانند فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton)، سوئیفت (Swift) و یوروکلیر (Euroclear)، چگونگی همکاری هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین برای بهبود مدیریت داده‌ها و عملیات در بخش مالی را بررسی می‌کند.

چین‌ لینک قصد دارد از اوراکل‌های غیرمتمرکز خود در کنار مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات کلیدی درباره اقدامات شرکتی استفاده کند. این داده‌ها سپس روی بلاکچین‌ها ثبت می‌شود و چیزی که چین‌ لینک آن را «رکورد طلایی یکپارچه و قابل تعامل» می‌نامد، ایجاد خواهد شد.

سرگئی نظروف در این‌باره اظهار داشت:

ترکیب هوش مصنوعی و اوراکل‌ها، یک ابزار قدرتمند برای تبدیل داده‌های مربوط به اقدامات شرکتی به داده‌های ساختار‌یافته و قابل اعتماد است. تبدیل بخش‌های مختلف داده‌ها به یک منبع واحد و قطعی، گامی بزرگ در نحوه مدیریت داده‌های حساس و مستعد خطا در بازارهای مالی است.

طریقه توزیع داده‌های شرکتی - منبع: Chainlinkطریقه توزیع داده‌های شرکتی - منبع: Chainlink
طریقه توزیع داده‌های شرکتی – منبع: Chainlink

چین‌ لینک همچنین یک مطالعه جامع منتشر کرده است که رویکرد خود را برای ایجاد این «رکورد طلایی» توضیح می‌دهد. مشکل اصلی که این شرکت‌ها قصد حل آن را دارند، کیفیت ناهماهنگ داده‌های مربوط به اقدامات شرکتی است که اغلب در قالب‌های مختلف و از طریق کانال‌های غیر استاندارد منتشر می‌شوند. اوراکل‌های چین‌ لینک به سرعت اطلاعات مربوطه را از این منابع متنوع جمع‌آوری خواهند کرد.

بر اساس نتایج چین‌ لینک، این آزمایش در اعتبارسنجی، تجمیع و انتقال داده‌های شرکتی به صورت آنی موفق بوده است. اگرچه این ابتکار هنوز نام رسمی ندارد، اما اصطلاح «رکورد طلایی یکپارچه» به طور مکرر در اسناد ذکر شده است.

منبع
CoinTelegraphBeInCrypto