اخبار بیت کوین

رکورد تاریخی هش ریت بیت‌ کوین؛ تسلط ماینرهای عمومی بر شبکه

بر اساس داده‌های پلتفرم گلسنود (Glassnode)، میانگین متحرک هفت روزه هش ریت بیت‌ کوین، به رکورد تاریخی ۷۰۳ اگزاهش/ثانیه (EH/s) رسیده است. این برای اولین بار است که نرخ هش شبکه بیت کوین از ۷۰۰ اگزاهش/ثانیه عبور می‌کند.

به گزارش میهن بلاکچین، هش ریت، به مجموع توان محاسباتی به کار گرفته شده برای استخراج و پردازش تراکنش‌ها در یک بلاکچین مبتنی بر اثبات کار (PoW) مانند بیت‌ کوین اشاره دارد. از زمان رویداد هاوینگ در ماه آوریل (اردیبهشت)، که طی آن تعداد بیت‌ کوین تولید شده در روز نصف شد و به ۴۵۰ بیت‌ کوین کاهش یافت، نرخ هش بیت‌ کوین نزدیک به ۱۳٪ افزایش یافته است.

درصد تغییر هش ریت بیت کوین - منبع: Glassnodeدرصد تغییر هش ریت بیت کوین - منبع: Glassnode
درصد تغییر هش ریت بیت کوین – منبع: Glassnode

افزایش سهم ماینرهای عمومی در هش ریت بیت‌ کوین

طبق داده‌های سباستین اسکی (Sebastian Ski)، تحلیل‌گر حوزه استخراج بیت‌ کوین، ۱۲ ماینر عمومی برتر در ماه سپتامبر (شهریور)، ۲۸.۹٪ درصد از کل نرخ هش را به خود اختصاص دادند که معادل بیش از ۲۰۰ اگزاهش/ثانیه است. سهم آن‌ها از نرخ هش به صورت ماهانه در حال افزایش است و از اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) تا کنون نزدیک به ۱۰٪ رشد کرده است.

اسکی اشاره می‌کند:

ماینرهای عمومی در حال تصاحب سهم بازار، نسبت به دیگر ماینرها در جهان هستند.

طبق گفته‌های اسکی، شرکت‌هایی که در ۱۲ ماه گذشته بیشترین رشد را در نرخ هش تجربه کردند،‌ شرکت‌‌هایی مانند کلین‌اسپارک (CleanSpark)، مارا هولدینگز (MARA Holdings)، ریوت پلتفرمز (Riot Platforms) و آیرن (IREN) بوده‌اند. این افزایش همزمان با رشد تولید ماهانه ماینرهای برتر بیت‌ کوین در ماه سپتامبر رخ داده است.

استخراج بیت‌ کوین، به دلیل هزینه‌های بالا و کاهش پاداش بلاک‌ها در هر چهار سال، یکی از سخت‌ترین صنایع برای حفظ سودآوری است. در نتیجه، ماینرهای ضعیف‌تر مجبور خواهند شد از شبکه جدا شوند، زیرا ادامه کار برایشان از نظر مالی به‌صرفه نخواهد بود. بنابراین، ماینرهایی که هزینه انرژی کمتر یا ترازنامه مالی قوی‌تری دارند، به افزایش سهم خود از شبکه ادامه خواهند داد.

سهم ماینرهای عمومی از شبکه بیت کوین – منبع: حساب Sebastian Ski در پلتفرم X

رشد قیمت هش بیت‌ کوین به بالاترین سطح خود در دو ماه گذشته

اخیرا، قیمت هش بیت‌ کوین که سودآوری استخراج را اندازه‌گیری می‌کند، برای اولین بار از ماه آگوست (مرداد) به سطح ۵۰ دلار به ازای هر پتاهش/ثانیه (PH/s) رسید. بر اساس داده‌های گلسنود، این افزایش جزئی در قیمت هش به دلیل افزایش قیمت بیت‌ کوین به سطح ۶۸,۰۰۰ دلار و افزایش کارمزد تراکنش‌ها بوده است که به واسطه فعالیت‌های پروتکل جدید رونز (Runes) ایجاد شده و بیش از ۵۰٪ از کل کارمزد تراکنش‌ها در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) را به خود اختصاص داده است.

با توجه به رکورد تاریخی نرخ هش، تعدیل بعدی سختی استخراج بیت‌ کوین برای تاریخ ۲۳ اکتبر (۲ آبان) برنامه‌ریزی شده است که انتظار می‌رود بیش از ۴٪ افزایش یابد. سختی استخراج بیت‌ کوین در هر ۲۰۱۶ بلاک، بر اساس نرخ هش تعدیل می‌شود تا اطمینان حاصل شود بلاک‌ها به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه یک بار استخراج می‌شوند.

نمودار قیمت هش بیت کوین - منبع: Glassnodeنمودار قیمت هش بیت کوین - منبع: Glassnode
نمودار قیمت هش بیت کوین – منبع: Glassnode
منبع
CoinDesk