اخبار بیت کوین

انقضای ۴.۲ میلیارد دلار آپشن بیت کوین در روز جمعه؛ بازگشت نوسانات به بازار؟

روز جمعه بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد آپشن بیت کوین و اتریوم منقضی خواهد شد، اتفاقی که به عقیده برخی از تحلیلگران ممکن است بار دیگر نوسانات را به بازار کریپتو بازگرداند.

به گزارش میهن بلاکچین، روز جمعه قرار است به ترتیب ۴.۲ و ۱ میلیارد دلار قرارداد آپشن بیت کوین و اتریوم در صرافی دریبیت (Deribit) منقضی شود. معاملات آپشن به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در یک بازه زمانی معین، دارایی پایه را با قیمتی مشخص خریداری یا به فروش برسانند. با این حال، هیچ تعهدی برای نهایی کردن این معامله وجود ندارد.

بر اساس داده‌های صرافی دریبیت، بیش از ۶۸۲ میلیون دلار، معادل ۱۶.۳٪ از مجموع ۴.۲ میلیارد دلار قراردادهای آپشن روز جمعه در وضعیت سود (in-the-money) منقضی می‌شوند. شایان ذکر است اکثر این قراردادها را قراردادهای کال (Call) یا خرید تشکیل می‌دهند. زمانی که قیمت استرایک یک قرارداد کال از قیمت اسپات پایین‌تر باشد، آن قرارداد در وضعیت سود قرار می‌گیرد. وضعیت سود برای قراردادهای پوت (Put) نیز زمانی برقرار است که قیمت استرایک آنها از قیمت اسپات بالاتر است.

وضعیت قراردادهای آپشنی که این هفته منقضی خواهند شد - منبع: Deribitوضعیت قراردادهای آپشنی که این هفته منقضی خواهند شد - منبع: Deribit
وضعیت قراردادهای آپشنی که این هفته منقضی خواهند شد – منبع: Deribit

این پویایی می‌تواند بار دیگر نوسانات را به بازار بازگرداند چراکه هولدرهای آپشن‌های در سود به دنبال بستن معاملات خود یا تغییر آنها خواهند بود. در آخرین انقضای سه‌ماهه منتهی به پایان ماه سپتامبر نیز وضعیت مشابهی را شاهد بودیم.

بر اساس داده‌های دریبیت، نسبت قراردادهای پوت به کال در حال حاضر ۰.۶۲ است که از سوگیری صعودی معامله‌گران خبر می‌دهد. البته این آمار با توجه به اینکه بیت کوین برای اولین بار از ماه جولای به ۷۰٬۰۰۰ دلار نزدیک شده است چندان تعجب‌آور نیست.

تفکیک سود باز آپشن‌ها بر اساس تاریخ انقضا - منبع: Deribitتفکیک سود باز آپشن‌ها بر اساس تاریخ انقضا - منبع: Deribit
تفکیک سود باز آپشن‌ها بر اساس تاریخ انقضا – منبع: Deribit

مکس پین (Max Pain) قراردادهای آپشن بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر حداکثر درد یا مکس پین (Max Pain) برای قراردادهای آپشنی که روز جمعه منقضی می‌شوند ۶۴٬۰۰۰ دلار است. منظور از مکس پین قیمتی است که بیشترین ضرر را برای خریداران آپشن و بیشترین سود را برای فروشندگان به همراه دارد.

در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در حوالی ۶۷٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود که بسیار بالاتر است مکس پین مذکور است. اما وضعیت برای اتریوم کمی متفاوت است و این ارز دیجیتال در حال حاضر در حوالی مکس پین ۲۶۰۰ دلاری خود معامله می‌شود. این یعنی قیمت بیت کوین برخلاف اتریوم تا روز جمعه هنوز جای اصلاح دارد.

تئوری به نام مکس پین در بازار کریپتو وجود دارد که می‌گوید فعالیت‌های معامله‌گران پوزیشن‌های شورت پیش از فرا رسیدن موعد انقضای آپشن‌ها در جهت رساندن قیمت به محدوده حداکثر درد است. با این حال برخی از تحلیلگران معتقدند بازار آپشن کریپتو هنوز برای تاثیرگذاری بر قیمت لحظه‌ای بسیار کوچک است.

بازار آپشن به رشد خود ادامه خواهد داد

بازار آپشن ارزهای دیجیتال در چهار سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده و هر ۱ یا ۳ ماه مبلغ زیادی از قراردادهای اختیار منقضی می‌شوند. با این حال، حجم معاملات در این بازه هنوز در مقایسه با بازار اسپات نسبتا پایین است. به عنوان مثال سود باز ۴.۲ میلیارد دلاری بیت کوین که قرار است این جمعه منقضی شود کمتر از ۱٪ از ارزش بازار ۱.۳۶ تریلیون دلاری بیت کوین را تشکیل می‌دهد.

مقایسه حجم معاملات اسپات و آپشن بیت کوین - منبع: Glassnodeمقایسه حجم معاملات اسپات و آپشن بیت کوین - منبع: Glassnode
مقایسه حجم معاملات اسپات و آپشن بیت کوین – منبع: Glassnode

علیرغم اندازه کوچکتر، بازار آپشن می‌تواند با مشارکت بیشتر موسسات و سرمایه‌گذاران بزرگ رشد کند. همانطور که گزارش دادیم، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روز جمعه آپشن‌های ETFهای بیت کوین را تایید کرد. جف پارک (Jeff Park)، مدیر استراتژی شرکت بیت وایز این تایید را «تغییر بازی» توصیف کرد و پیش‌بینی کرد معاملات آنها تا سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵‌ آغاز شوند.

منبع
Coindesk