اخبار بیت کوین

بررسی وضعیت بیت کوین پس از رسیدن به ۶۹٬۵۰۰ دلار؛ تحلیل صعود و احتمال اصلاح

در ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر)، بیت کوین از مرز ۶۹٬۰۰۰ دلار عبور کرد و به سقف ۶۹٬۵۰۰ دلار رسید. این ارز دیجیتال در طول آخر هفته به صورت جانبی در حال حرکت بود و نقدینگی کمی در بازار وجود داشت. اما چرا در زمان معاملات ایالات متحده در روز یکشنبه به طور ناگهانی افزایش یافت؟ آیا این صعود به دلیل معاملات فیوچرز بود یا خریدهای اسپات؟

به گزارش میهن بلاکچین، اخیراً خبرهای مثبتی برای آلت‌کوین‌ها، از جمله راه‌اندازی بلاکچین ایپ‌کوین (APE)، رشد دی‌وای‌دی‌ایکس (DYDX) و سوشی (SUSHI) منتشر شده است. پس از انتشار این اخبار، بسیاری از آلت‌کوین‌ها بیش از ۲۰٪ افزایش قیمت پیدا کردند. به‌نظر می‌رسد آلت‌کوین‌های رده پایین شروع به حرکت کرده‌اند. آیا بخش اوراکل آلت‌کوین‌ها که در بازار گاوی اکتبر سال گذشته نقش مهمی داشت، می‌تواند این بار هم آلت‌کوین‌ها را به سوی یک بازار گاوی هدایت کند؟ آیا این بار واقعاً بازار صعودی است؟ در ادامه نگاهی به دیدگاه‌ تریدرها از زوایای مختلف می‌اندازیم.

تحلیل تکنیکال

تحلیلگری به نام «leon_li2» معتقد است طبق نمودار کندل‌استیک (K-line) به نظر می‌رسد بیت کوین توانسته است از خط روند نزولی بیش از نیم سال گذشته عبور کند و به نظر می‌رسد هر روز سقف‌های جدیدی را ثبت می‌کند. با این حال، حجم معاملات در این سقف‌های جدید به طور چشمگیری کاهش یافته است. از سوی دیگر، اتریوم نیز از سقف قبلی خود عبور کرده، اما هنوز به محدوده فشار واقعی ۲٬۸۰۰ دلار نرسیده است. افزایش قیمت اتریوم در روز گذشته موجب ایجاد احساسات مثبت در بازار شد. برای اولین بار، قیمت قراردادهای فیوچرز بیشتر از قیمت اسپات بود. بنابراین، وی معتقد است که بازار گاوی در حال اتمام بوده و هر لحظه ممکن است سقوط کند.

منبع: لئونمنبع: لئون
منبع: لئون

بسیاری از افراد، بازار فعلی را با ۲۳ اکتبر سال گذشته مقایسه کرده و فکر می‌کنند هر دو وضعیت شامل تقاطع طلایی در MACD هفتگی و شکست سقف‌های قبلی است. اما از نظر وی احساسات بازار در حال حاضر کاملاً متفاوت است. سال گذشته بازار کاملاً نزولی بود، در حالی که اکنون بازار کاملاً صعودی است. وی به اهمیت عملی تقاطع طلایی مکدی (MACD Golden-Cross) باور ندارد؛ چرا که ممکن است بلافاصله پس از آن تقاطع مرگ (Death-Cross) رخ دهد. باید دید آیا این هفته یک کندل مثبت بزرگ دیگر را تکرار خواهد کرد و سقف جدیدی را ثبت می‌کند یا خیر.

این تحلیلگر بیان کرد تنها زمانی نزولی بودن بازار باطل می‌شود که اتریوم پس از تثبیت، سطح ۲٬۸۲۰ دلار را رو به بالا بشکند. وی اعلام کرد هیچ موقعیت فروشی ندارد و به دنبال فرصت مناسب برای ورود به معاملات شورت است.

کریپتو پینتر (Crypto_Painter_X)، تحلیلگر مطرح دیگری اظهار داشت که در نمودار ۴ ساعته نسبت عرضه به ارزش بازار (ASR-VC)، رفتار قیمتی کنونی شباهت زیادی به الگوی پایان سپتامبر دارد و همچنان در نزدیکی منطقه فشار متوسط در حال حرکت است. این ممکن است به معنای انباشت مومنتوم یا تخلیه آن باشد.

از منظر پرمیوم اسپات (اختلاف قیمت)، این وضعیت با روند بلندمدت صعودی در زیر پرمیوم منفی، شباهت زیادی به بازار اوایل ژوئن دارد. قیمت کلیدی برای تغییر کامل کانال به سمت روند صعودی ۷۱٬۰۰۰ دلار است. اگر بیت کوین با شیب تندی از منطقه فشار متوسط عبور کند، اولین هدف ممکن است در نزدیکی خط اشباع خرید باشد که در حال حاضر در حدود ۷۷٬۵۰۰ دلار قرار دارد.

منبع: کریپتو پینترمنبع: کریپتو پینتر
منبع: کریپتو پینتر

همچنین پترید بوئر (Patrade_Buer)، اظهار داشت از منظر هفتگی، بازار همچنان در حال صعود است. حمایت پایه در حال حاضر در انتظار فرصتی برای شکسته شدن است. این دوره صعودی بازار باید سقف جدیدی ثبت کند. هدف شخصی وی در شکاف ارزش منصفانه (Fair Value Gap) است. این هدف هنوز در محدوده باقی مانده است (گپ FVG در محدوده شوک معمولاً پر می‌شود). توجه کنید که آیا فرصتی برای WFVG که در حدود ۶۴٬۵۰۰ دلار قرار دارد، وجود خواهد داشت یا خیر.

منبع: پترید بوئرمنبع: پترید بوئر
منبع: پترید بوئر

از منظر روزانه، بازار همچنان در حال نوسان و صعود و یافتن حمایت پایه است. اگر فرصتی برای اصلاح قیمت بیت کوین وجود داشته باشد، در حدود ۶۴٬۵۰۰ خواهد بود، بنابراین باید در این سطح دست به خرید زد. اگر بیت کوین فرصت‌های معاملاتی زیادی نداشته باشد، می‌توان به دنبال فرصت‌های معاملاتی در آلت‌کوین‌ها بود.

منبع: پترید بوئرمنبع: پترید بوئر
منبع: پترید بوئر

در نمودار ساعتی نیز بازار در حال نوسان و صعود است و به طور مداوم سقف‌های جدیدی ثبت می‌کند. اگر قیمت اصلاح شود و اوردر بلاک (Order Block) شکسته نشود، می‌توان در طول روز معامله‌های شورت و لانگ انجام داد. اگر اوردر بلاک شکسته شود، می‌توان در کف خرید کرد.

منبع: پترید بوئر

تحلیلگر دیگری به نام کریپتوزلاوی (CryptosLaowai) نیز اظهار داشت خط روند نزولی این دوره بزرگ از چرخه شکسته و اصلاح قیمت با موفقیت انجام شده و در سطح پایینی، الگوی کنج صعودی ایجاد کرده است. وی انتظار دارد در کوتاه‌مدت بازار تضعیف شده و کاهش قیمت به خط روند نزولی چرخه بزرگ و سطح ۰.۲۳۶ فیبوناچی اصلاحی این دوره معاملاتی که تقریباً در محدوده ۶۷٬۰۰۰ دلار قرار دارد، عقب‌نشینی کند که یک الگوی کنج صعودی شکل می‌دهد. هدف اول این دوره صعود هنوز در حدود ۷۲٬۰۰۰ دلار قرار دارد.

منبع: کریپتوزلاویمنبع: کریپتوزلاوی
منبع: کریپتوزلاوی

تحلیل داده‌ها

منبع: کی‌بیستمنبع: کی‌بیست
منبع: کی‌بیست

کی‌بیست (Kbeast.eth)، تحلیلگر مطرح دیگری نیز اظهار داشت طبق تحلیل ناحیه ارزش نوسانات وسیع بیت کوین در شش ماه گذشته، شکست دیروز نتوانست بالاترین ناحیه ارزش (VAH) شش ماه گذشته را بشکند. علاوه بر این، توزیع حجیم‌تر، یعنی بزرگترین منطقه عرضه، در ۷۰٬۹۰۰ دلار قرار دارد. اگر قیمت به صعود خود ادامه دهد و هیچ تلاشی برای صعود در مسیر با شکست مواجه نشود، هدف بعدی ۷۰٬۹۰۰ دلار خواهد بود.

منبع: کی‌بیستمنبع: کی‌بیست
منبع: کی‌بیست

از منظر میانگین وزنی حجمی قیمت (VWAP) سالانه، قیمت مومنتوم گرفته و نشان‌دهنده یک روند نزولی واضح نیست، بلکه بدون شکست نزولی، کاهش یافته است. بنابراین انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت به صعود خود ادامه دهد. بر اساس نمودار عمق نقدینگی خریداران و نقشه حرارتی لیکوییدیشن، موقعیت کلیدی برای اصلاح نزولی در حدود ۶۵٬۰۰۰ دلار تا ۶۷٬۰۰۰ دلار است.

منبع: کی‌بیستمنبع: کی‌بیست
منبع: کی‌بیست

بازار به‌طور واضح در حال افزایش قیمت است و ساختاری که دیده می‌شود، نشان‌دهنده روند صعودی است. بنابراین تحلیل‌گر مذکور توصیه می‌کند دیدگاه صعودی را حفظ کرده و انتظار داشته باشیم قیمت‌ها همچنان بالا بروند.

در سطح داده‌های موجود، در بازار اسپات باید گفت که بازار اسپات تجمیعی در شب یکشنبه شاهد فروش‌های جزئی بود، اما صبح دوشنبه حجم‌ها افزایش یافت و روند صعودی به دو بخش تقسیم شد.

فیوچرز تجمیعی ابتدا از شب یکشنبه تا صبح دوشنبه فروش‌های جزئی مداوم را ثبت کرد. در اولین افزایش معاملات اسپات، همچنان پوزیشن‌های لانگ بسته و شورت باز شدند، اما در بار دوم که بیت کوین سطح ۶۹٬۰۰۰ دلار را شکست، پوزیشن‌های شورت به لانگ تغییر یافتند؛ ظاهرا ایده فیک‌آوت (شکست جعلی) در سطح ۶۹٬۰۰۰ دلار شکل گرفته بود. بازار از سمت نزولی وارد شد و سپس با خرید قوی اسپات متوقف شد. لازم به ذکر است از یکشنبه، کوین‌بیس وضعیت ارسال متوالی خود را تغییر داد و شروع به خرید‌های کوچک متوالی کرد که تغییر مهمی محسوب می‌شود. با این حال، به جز سه بار خرید آشکار با افزایش حجم، فیوچرز بایننس بیشتر زمان را در حالت لانگ/شورت کوچک سپری کرد. در مجموع، خرید‌های اسپات شروع شده است. با این که حجم زیاد نیست، اما اگر بتواند عرضه فروش‌های سودآور فیوچرز را جذب کند، قیمت می‌تواند در سطح ۶۹۰۰۰ دلار ثابت بماند.

منبع: کریپتو پینترمنبع: کریپتو پینتر
منبع: کریپتو پینتر

سهم بازار تتر نیز در هفته اخیر به طور جزئی به زیر خط روند صعودی شش ماه گذشته کاهش یافته است. اگر این شکست قیمتی تأیید شود، نشان‌دهنده ورود سرمایه‌های بی‌استفاده است. احتمال بیشتری وجود دارد که دامیننس بیت کوین موقتاً به سقف رسیده باشد و پروژه‌های کوچک‌تر در دو تا سه هفته آینده به طور کامل نقدینگی جذب کنند.

منبع: کریپتو پینترمنبع: کریپتو پینتر
منبع: کریپتو پینتر

از نظر حجم کل موقعیت‌های فیوچرز، مجموع موقعیت‌های فیوچرز بیت کوین برای سه روز متوالی در سطح ۴۰ میلیارد دلار باقی مانده است. با وجود اینکه حجم موقعیت‌ها بالاست، قیمت ۱٬۵۰۰ دلار افزایش یافته که نشان‌دهنده ورود مقدار کمی سرمایه اسپات است؛ اما در مقایسه با موقعیت‌های بیت کوین در زمان نوسان بین ۶۸٬۰۰۰ دلار تا ۶۹٬۰۰۰ دلار، موقعیت‌های فعلی ۲.۵ میلیارد دلار بیشتر است.

برای گاوهای اسپات، با وجود احساسات مثبت، فشار فروش بزرگی وجود نداشته است. بنابراین، در بازار فعلی، اسپات منبع خطر احتمالی نخواهد بود. این ۲.۵ میلیارد دلار اضافی ممکن است منبع «کشتن لانگ‌های» بعدی و لیکویید شدن تعداد زیادی از گاوهای با اهرم بالا باشد. در بازارهای گاوی، هر لیکوییدشن تعداد زیادی از گاوهای اهرمی، یک شرط لازم برای صعود بعدی است. در بازاری با وزن بالای فیوچرز، شورت‌ها منبع سرمایه برای صعود هستند و لانگ‌ها همه بارهای اضافی محسوب می‌شوند.

تحلیل کلان

به گفته فایرکس (Phyrex)، داده‌های مربوط به ETF اسپات بیت کوین در روز جمعه همچنان عملکرد خوبی داشت. اگرچه روند کاهش قدرت خرید مشابه اتریوم (ETH) مشاهده شد، اما همچنان می‌توان دید که مقدار زیادی سرمایه در بیت کوین متمرکز شده است. در روز جمعه، ETF اسپات دارای ورودی خالص ۴٬۰۹۹ بیت کوین بود. اگرچه این کمترین مقدار در هفته بود، اما همچنان بسیار قوی‌تر از گذشته است.

بلک‌راک (BlackRock) برای پنج روز متوالی دارای ورودی خالص بود و در طول هفته در مجموع ۱۶٬۹۷۵ بیت کوین خریداری کرد. فیدلیتی (Fidelity) با ۴٬۸۰۷ بیت کوین در رتبه دوم قرار گرفت، پس از آن آرک (ARK) با ۴٬۵۳۸ بیت کوین و بیت‌وایز (Bitwise) با ۲٬۲۴۴ بیت کوین در رتبه چهارم قرار گرفتند.

قابل ذکر است GBTC شرکت گری‌اسکیل (Grayscale) در هفته گذشته ۹۶۳ بیت کوین به دارایی‌های خود افزود. این میزان بدون در نظر گرفتن تعداد صندوق‌های مینی ETF بوده و در تضاد کامل با اتریوم است. حتی در شرایطی که نقدینگی بسیار محدود است، سرمایه‌های محدود سرمایه‌گذاران همچنان در بیت کوین متمرکز شده‌اند.

در هفته گذشته، قدرت خرید خالص دوازده ETF آمریکایی به ۳٬۱۱۱۹.۴۳ بیت کوین رسید که ۶۸۵.۳۴٪ نسبت به هفته قبل افزایش ثبت کرده است. این آمار بسیار بیشتر از اتریوم بوده است. گری‌اسکیل از فروش خالص ۱٬۱۰۳.۳۶ بیت کوین در دو هفته گذشته به ورودی خالص ۱٬۲۳۲.۷۱ بیت کوین رسیده است و دیگر مسئول فروش سنگین بیت کوین نیست.

منبع: فایرکسمنبع: فایرکس
منبع: فایرکس

سایر ارزهای دیجیتال

صنعت میم‌کوین‌ها در آخر هفته با رشد روبرو شد و با وجود بازگشت قیمت‌ها، همچنان باید در برابر خوش‌بینی مراقب بود. بخش اوراکل رشد کرده و پروژه‌هایی مانند API3 و DIA نشان‌دهنده افزایش فعالیت آنچین شدند که می‌تواند به عنوان سیگنالی از خوش‌بینی در بازار شت‌کوین‌ها تلقی شود. پس از انتشار اخبار راه‌اندازی ایپ‌چین در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر)، APE بیش از ۱۰۰٪ افزایش یافت و پرچم‌دار حوزه متاورس و NFT شد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد در حال حاضر روایت‌های داغی در بازار وجود داشته باشد که به متاورس و NFT مرتبط باشند. باید در مواجهه با این موضوعات احتیاط کنیم. ممکن است شت‌کوین‌ها از این فرصت استفاده کرده و فعال شوند و سپس صعود کنند. در این چرخه، بخش‌های متاورس و NFT کمترین محبوبیت را داشته‌اند. اما همچنان نسبت به فعالیت بخش اوراکل خوش‌بینی وجود دارد. در سال گذشته، شت‌کوین‌ها اولین بخشی بودند که فعالیت خود را در بخش اوراکل آغاز کردند.

تحلیلگری یه نام «0XENAS» نیز معتقد است بازار به روشی مرموز عمل می‌کند. همگی این فرصت را داریم ارزهایی را پیدا کنیم که ممکن است بازده بیشتری داشته باشند، یا پس از تبلیغ توسط سایر اینفلوئنسرها به صفر برسند. او برای خود GOAT و GNON را انتخاب کرده و GOAT را در کف خریداری کرده است.

منابع و ارجاعات

برای دسترسی به منابع به لینک های زیر مراجعه کنید:

منبع
The Block Beats