فشار لابی کریپتو بر کنگره آمریکا؛ تلاش برای تصویب لایحه مالیاتی
گروهی از نهادهای لابیگر برجسته در حوزه ارز دیجیتال، از جمله انجمن بلاک چین (Blockchain Association)، شورای نوآوری کریپتو (Crypto Council for Innovation) و اتاق دیجیتال (The Digital Chamber)، در نامهای مشترک به کنگره آمریکا خواستار تصویب بدون تغییر لایحه «شفافیت مالیاتی استخراج و استیکینگ» شدند.
این نهادها معتقدند تصویب این قانون میتواند ابهامات مالیاتی طولانیمدت پیرامون پاداشهای شبکه را برطرف کرده و امنیت بلاک چین را در خاک آمریکا تضمین کند.
در حال حاضر، قوانین مالیاتی پاداشهای حاصل از استخراج و استیکینگ را در لحظه دریافت به عنوان درآمد مشمول مالیات در نظر میگیرند. فعالان صنعت این رویکرد را «مالیات بر درآمد کاذب» مینامند؛ زیرا کاربران را مجبور میکند پیش از نقد کردن دارایی، مالیات آن را پرداخت کنند که این موضوع منجر به مشکلات نقدینگی جدی میشود. لایحه پیشنهادی به کاربران اجازه میدهد بین پرداخت مالیات در زمان دریافت یا در زمان فروش دارایی، یکی را انتخاب کنند.
مخالفتها و چالشهای قانونگذاری
این لایحه با چالشهایی از سوی برخی نمایندگان و لابیهای بانکی روبرو شده است. استیون هورسفورد (Steven Horsford)، نماینده دموکرات، اصلاحیهای را پیشنهاد داده که تعویق مالیاتی را به ۵ سال محدود میکند. در مقابل، انجمن بانکداران آمریکا (ABA) مدعی است که این لایحه نوعی تبعیض به نفع ارز دیجیتال نسبت به سایر داراییهای سرمایهای مانند سهام و سود سهام ایجاد میکند.
جی هان کیم (Ji Hun Kim)، مدیرعامل شورای نوآوری کریپتو، در شبکه اجتماعی ایکس گفت:
اصلاحیه پیشنهادی هورسفورد ساختار اصلی لایحه را از بین میبرد و درآمد مالیاتی ناچیزی ایجاد میکند. ما از تعامل ایشان قدردانی میکنیم، اما پیش از این امتیازات قابلتوجهی برای رسیدن به این توافق دوحزبی واگذار شده است.

