مطالب این بخش از سایر خبرگزاری‌ها جمع‌آوری شده است و صرفا جهت افزایش آگاهی شما قرار گرفته است و لزوما به معنای تایید آن توسط چنج‌کن نیست.

آغاز پروژه امنیتی جدید آمریکا؛ ترامپ فرمان توسعه رایانه‌های کوانتومی را صادر کرد

دونالد ترامپ، در اقدامی استراتژیک، دو فرمان اجرایی جدید را با هدف توسعه رایانه‌های کوانتومی فوق‌سریع و هم‌زمان ایمن‌سازی زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات ناشی از این فناوری صادر کرد.

این ماشین‌های پیشرفته پتانسیل تئوریک برای شکستن رمزنگاری‌های فعلی، از جمله شبکه بیت کوین را دارند. طبق فرمان اجرایی ۱۴۴۱۱، کاخ سفید به دنبال تحویل حداقل یک رایانه کوانتومی در مقیاس بزرگ به وزارت انرژی است تا در دسترس جامعه علمی قرار گیرد.

بخش دیگری از این برنامه‌ها بر مقابله با استراتژی «اکنون استخراج کن، بعداً رمزگشایی کن» تمرکز دارد. این فرمان هشدار می‌دهد که نهادهای متخاصم ممکن است داده‌های حساس فعلی را برای رمزگشایی در آینده با استفاده از قدرت کوانتومی جمع‌آوری کنند. بر اساس دستور اجرایی ۱۴۴۰۹، آژانس‌های فدرال موظف شده‌اند سیستم‌های حساس خود را تا پایان سال ۲۰۳۰ به استاندارد‌های رمزنگاری پساکوانتومی (PQC) برای ایجاد کلید و تا سال ۲۰۳۱ برای امضاهای دیجیتال مجهز کنند.

تهدید کوانتومی برای بلاک چین و ارز دیجیتال

فناوری کوانتوم به دلیل توانایی در شکستن رمزنگاری منحنی بیضوی، که زیربنای بلاک چین بیت کوین و اتریوم است، همواره به عنوان یک تهدید جدی در صنعت ارز دیجیتال مطرح بوده است. تحقیقات اخیر محققان گوگل به همراه جاستین دریک (Justin Drake)، پژوهشگر بنیاد اتریوم، نشان می‌دهد که یک رایانه با ۵۰۰ هزار کیوبیت فیزیکی می‌تواند امنیت این شبکه‌ها را به خطر بیندازد که این مقدار ۲۰ برابر کمتر از برآوردهای قبلی است.

تلاش شرکت‌های فناوری برای ایمنی در برابر کوانتوم

در پاسخ به این تهدیدات، گوگل سال ۲۰۲۹ را به عنوان مهلت داخلی برای انتقال زیرساخت‌های خود به رمزنگاری پساکوانتومی تعیین کرده است. اتریوم نیز اهداف مشابهی را دنبال می‌کند و توسعه‌دهندگان بیت کوین در حال بررسی راهکارهای دفاعی برای ایمن‌سازی بزرگ‌ترین بلاک چین جهان هستند. علاوه بر این، پنتاگون موظف شده است تا سال ۲۰۲۸ حسگرهای کوانتومی نسل جدید را در عملیات‌های میدانی خود به کار بگیرد.