مطالب این بخش از سایر خبرگزاری‌ها جمع‌آوری شده است و صرفا جهت افزایش آگاهی شما قرار گرفته است و لزوما به معنای تایید آن توسط چنج‌کن نیست.

توقیف ۱ میلیارد دلار از دارایی‌های ارز دیجیتال ایران توسط آمریکا

اسکات بسنت (Scott Bessent)، وزیر خزانه داری ایالات متحده، اعلام کرد که مجموع دارایی‌های ارز دیجیتال توقیف‌شده متعلق به ایران در چارچوب کارزار تحریمی این کشور، به رقم قابل‌توجه ۱ میلیارد دلار رسیده است.

این آمار که حاصل اقدامات تجمعی تا به امروز است، نشان‌دهنده تشدید فشارهای مالی بر شبکه‌های دور زدن تحریم‌ها و ردیابی جدی فعالیت‌های مبتنی بر بلاک چین توسط دولت آمریکا است.

این حجم از دارایی‌ها طی عملیاتی موسوم به «خشم اقتصادی» (Operation Economic Fury) که از مارس ۲۰۲۵ آغاز شده، شناسایی و مسدود شده است. بر اساس گزارش‌ها، بخش بزرگی از این مبالغ شامل استیبل کوین تتر (USDT) بر بستر بلاک چین ترون بوده است.

برای نمونه، در آوریل ۲۰۲۶ حدود ۳۴۴ میلیون دلار و در اواخر همان ماه نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از این دارایی‌ها در کیف پول‌های مرتبط با شبکه فروش نفت و عملیات‌های ارزی ایران بلوکه شده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا برای شناسایی و از کار انداختن این کیف پول‌ها با شرکت‌های تحلیل بلاک چین و ناشران ارزهای دیجیتال مانند تتر (Tether) همکاری نزدیکی دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که پیش از تشدید این فشارها، ماهانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار از طریق کانال‌های ارز دیجیتال جابه‌جا می‌شد. بسنت در ادامه گفت که این دارایی‌ها به نفع «مردم ایران» نگهداری می‌شوند، هرچند برخی از این مبالغ با ادعاهای حقوقی قربانیان تروریسم مواجه هستند.