مطالب این بخش از سایر خبرگزاری‌ها جمع‌آوری شده است و صرفا جهت افزایش آگاهی شما قرار گرفته است و لزوما به معنای تایید آن توسط چنج‌کن نیست.

فشار غول‌های وال استریت برای نظارت فدرال بر صرافی غیرمتمرکز هایپرلیکوئید

اپراتورهای سنتی بورس کالا شامل گروه سی‌ام‌ئی (CME Group) و شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج (ICE)، مقامات ایالات متحده را برای اعمال نظارت فدرال بر صرافی غیرمتمرکز هایپرلیکوئید (Hyperliquid) تحت فشار قرار داده‌اند. این اقدام که با هدف مهار فعالیت‌های این پلتفرم در معاملات ۲۴ ساعته قراردادهای آتی نفت خام صورت گرفته، با واکنش تند جامعه ارز دیجیتال و ریزش حدود ۹ درصدی قیمت هایپرلیکوئید مواجه شده است.

غول‌های مالی سنتی (TradFi) در گزارش خود به بلومبرگ (Bloomberg) مدعی شده‌اند که هایپرلیکوئید محیطی غیرقانونی و فاقد شفافیت برای دستکاری بازار ایجاد کرده است. آن‌ها هشدار دادند که امکان معامله ناشناس نفت برنت و WTI در تمام ساعات هفته، می‌تواند یکپارچگی قیمت‌های جهانی را به خطر انداخته و به نهادهای تحت تحریم اجازه دهد تا خارج از قلمرو نظارتی آمریکا بر شاخص‌های انرژی تأثیر بگذارند. در صورت پذیرش این درخواست توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، این صرافی ملزم به اجرای احراز هویت (KYC) سخت‌گیرانه خواهد شد.

جامعه ارز دیجیتال این اقدام را تلاشی ضد رقابتی از سوی انحصارهای سنتی برای سرکوب نوآوری توصیف کرده است. مرکز سیاست‌گذاری هایپرلیکوئید با رد این اتهامات استدلال کرد که برخلاف بازارهای سنتی، دفتر سفارش‌های درون زنجیره‌ای (Onchain) بر روی یک بلاک چین عمومی عمل می‌کند که در آن هر تراکنش کاملاً شفاف و قابل رهگیری است.

طرفداران این پروتکل معتقدند شفافیت بلاک چین نیاز به نظارت‌های سنتی برای جلوگیری از معاملات صوری را از بین می‌برد. با این حال، انتشار این خبر منجر به افت قیمت توکن HYPE از محدوده ۴۶ دلار به حدود ۴۱.۴۹ دلار شد. این کاهش قیمت، ارزش بازار این پروژه را از ۱۱ میلیارد دلار به زیر ۱۰ میلیارد دلار رساند و نشان‌دهنده نگرانی معامله‌گران از چالش‌های حقوقی احتمالی در آینده نزدیک است.